Mikor?

A túra hossza: 7,0 km

Szintkülönbség: 350 m fel, ugyanannyi le

Kiindulópont:

SzentendreSztaravodaForrás utca végén lévő parkolóhely. Szentendre felől Pilisszentlászló – Visegrád felé kell menni, majd közvetlenül a Skanzen kerítése utáni első úton (Forrás utca) jobbra fordulni és az út legvégén lévő parkolóig menni. Tömegközlekedéssel: autóbusz (Volánbusz 878 járat), a szentendrei autóbuszállomástól, a Szabadság-forrás buszfordulóig, onnan pár perc séta a Sárga + jelű Forrás utcán, majd a Sárga O jelű ösvényen a forrásig.

Variáció:

A túrát jelentősen le lehet rövidíteni, ha Sztaravoda felső részéről indulunk, ide azonban csak autóval tudunk feljönni. Így kimarad a forrás és környéke, de a szintkülönbség lényegesen kevesebb lesz. A Cseresznyés út végéig fel tudunk menni kocsival, ahol rá tudunk csatlakozni a Sárga sáv jelzésű úton a leírt túrára. Így 5,2 km hosszú lesz az út, mintegy 200 méter szintkülönbséggel. Részletek a leírásban.

A túra jellege:

Közepesen nehéz, de rövid gyalogtúra jelzett és jelzetlen turistautakon, ösvényeken. Meredek kaptató a beépült Sztaravoda városrészben aszfaltos utcákon, rendkívül meredek, több helyen morzsalékos talajú lejtő a Nyerges-hegyről lefelé az Álló-rétre.

A túra leírása

Az út szélén lévő parkolótól menjünk vissza pár lépést, majd balra térjünk le a Sárga O jelű ösvényre, mely egy hosszú lépcsősoron ereszkedik le a völgy mélyén fekvő Sztara Voda-forráshoz. A Sztaravoda-patakon átvezető híd túloldalán találjuk magát a forrást. Nem véletlen e szláv hangzású név, a hangulatos környezetben fakadó Ókút a Visegrádi-hegység legrégebben foglalt forrása (1741). A török hódoltság után, a Szentendrére betelepült szerbektől kapta nevét, akik az őket az erre a vidékre vezető, alattvalói által csak Öregként (Sztari) hívott pátriárkáról neveztek el. A ma is látható, cirill feliratos, rokokó kútfőt 1781-ben egy szerb kereskedő készíttette. A kút még száraz idő esetén is bő vizű, frissítő, jéghideg vizére mindig számíthatunk, környékén több pihenőpad és tűzrakóhely is szolgálja a kirándulók kényelmét.

Nem egyszerű dolog megtalálni a völgyből kivezető jelzetlen út kezdetét, maradjunk a patak forrás felőli oldalán, pár lépésre, jobbra ágazik le egy alig észrevehető, keskeny csapás, ezen menjünk felfelé, néhány szerpentinnel kapaszkodik fel az ösvény egy betonkerítéshez, majd ezt balról megkerülve lassan felérünk egy telket őrző drótkerítéshez, melyet követve csapásunk végül kibukkan a zártkertes területen, a Táltos és a Csíz utca sarkára. Kissé balra tartva, a Táltos utcán megyünk tovább, az első utcán (Nyerges utca) jobbra fordulunk, majd felérve a keresztező Barackos útra, balra kanyarodunk. A Pálma utcára térünk rá, a rendkívül meredek, egyenes utca aszfaltcsíkján kapaszkodunk Sztaravoda legmagasabban fekvő részére, ahonnan szép kilátás nyílik a Pilis és a Budai-hegység vonulataira. A Cseresznyés utcára érve pár lépést teszünk jobbra, idáig lehet feljönni autóval, aki a rövidebb verziót szeretné csinálni, és élesen balra fordulunk a lentről érkező Sárga sáv jelzésű murvás útra.

Elmegyünk a vízműtelep mellett, a közepesen emelkedő köves utat végül sorompó zárja el a gépesített forgalom elől. Tovább folytatjuk lassú emelkedésünket a széles szekérúton a Nyerges-hegy déli nyúlványán, az Asztal-kőn, ritkás sarjerdőn vágunk keresztül, majd egy balra leágazó jelzetlen, kis ösvényre térjünk le, melyen pár lépés után jobbra tartunk és kiérünk egy csodás fekvésű, sziklákkal borított, meredek, füves hegyoldalba. A Nyerges-hegy meredeken leszakadó délnyugati oldalába vájva vezet látványos ösvényünk, tiszta időben jól látszik Budapest háztengere, kivehető a Duna szalagja is, a horizonton a Budai-hegység és a Pilis ismert csúcsai sorakoznak.

Elmegyünk egy feszület mellett, majd ösvényünk betér az erdőbe és rávezet egy másik jelzetlen útra, melyen jobbra fordulva érünk vissza a Sárga jelzésű széles szekérútra, ahol balra kanyarodva folytatjuk túránkat a Nyerges-hegy teteje felé. Jobb oldalon egy hatalmas, kerítéssel védett erdőirtás mellett kapaszkodunk, ahogy egyre feljebb érünk, érdemes néha megállni és visszapillantani a táguló tájra, a mélyben Szentendre városa, a Duna és Budapest panorámája nyűgöz le. Felérünk utunk legmagasabb pontjára, a Nyerges-hegy „csúcsa” (558 m) kissé jobbra van, a kerítés szélétől Sárga sávval jelzett útvonalunk élesen balra, egy ösvényre vált.

A hegytető túloldaláról kibukkan a Naszály kőbányával sebzett hegyének látképe, elmegyünk egy kis kőrakás mellett, majd ösvényünk hirtelen meredeken lejteni kezd. Nagyon óvatosan, sokszor csak fáról fára kapaszkodva tudunk lejönni a kellemetlenül meredek, csúszós, morzsalékos talajú ösvényen, nedves időben különösen nehéz a lejutás. Később enyhül a szint és leérünk az Álló-rét tágas tisztására, mely a környék fontos turistaút csomópontja. Pihenőpadokon szusszanhatjuk ki az embertelen lejtő izgalmait. A Sárga és a Zöld sáv jelzések kereszteződnek itt, ill. a Piros és a Sárga kereszt jelű utak indulnak a rétről. Visszafelé a Sárga + jelű ösvényen induljunk el, a Nyerges-hegyről lejövő Sárga sávból ágazik le jobbra ösvényünk.

Hamarosan csatlakozik jelzett útvonalunk egy széles földútba, az Y alakú elágazásnál a jobb oldali ágon megyünk tovább fel egy kis nyeregbe, visszapillantva a Boglya-hegy (Berseg-hegy) szabályos kúpjában gyönyörködhetünk. Kényelmes szekérutunk nagyjából szintet tartva fut tovább déli irányba, majd lejteni kezd. A következő, nagyobb útelágazásnál, ha a Sztaravoda felső részéről indultunk, akkor itt balra fordulva érünk vissza a Cseresznyés útra, ha megyünk a forrás felé, akkor maradunk a jobbra tartó Sárga + jelű úton.  Pár méter után azonban a jelzések egy balra térő keskeny ösvényre kalauzolnak, mely közepes lejtővel kanyarog le az Asztal-kő erdős oldalában a völgy felé. A balra fekvő Risztics-parlag vizenyős zsombékja mellett érünk le a Király-völgyi út aszfaltjára, jelzett ösvényünk a szilárd burkolatú út két nagy kanyarját átvágva végül lejjebb rátér a népszerű kerékpáros út aszfaltjára. Az erdészház és a sorompó után kis hídon kelünk át a Sztaravoda-patak túloldalára, és pár perc könnyű sétával érünk vissza kiindulási pontunkra.