Mikor?

Péntek:
Szombat:
Vasárnap:

A Visegrádi-hegység egyik legszebb turistaútja az eredetileg vadászoknak kialakított merész Spartacus-ösvény, melyet 2015 szeptemberében adtak át a kirándulóknak. Új jelzésekkel, táblákkal felszerelve várja a túrázókat Pilisszentlászló és Visegrád között az ösvény. A körtúra Pilisszentlászló központjából indulva kanyarog végig a Spartacus-ösvényen a Telgárthy-rétig, majd a vadregényes Apát-kúti-völgyön át térünk vissza a faluba.

A túra leírása

A hegyi katlanban fekvő Pilisszentlászló központjából, a bájos kis kápolna mellől indulunk északnyugat felé a Z jelzésű aszfaltos utcán. Egy kilométer után egy szép útszéli keresztnél hagyjuk el a település utolsó házait. A következő két kilométeres szakasz a falu határában fekvő idilli legelők, rétek, dűlők között halad, érintünk még két feszületet is, majd az utolsó tanyánál lassan beérünk az erdő fái közé a széles, kényelmes kocsiúton haladva.

Pár perc után megpillantjuk a Spartacus-ösvény kezdetére figyelmeztető táblát, mely mintha egy kissé elijeszteni szándékozná az egyszerű turistát. A nehéz szakaszok leküzdése komoly fizikai állapotot, és megfelelő felkészültséget, felszerelést igényel – a tábla szerint. Elsősorban nedves, csapadékos időben kalandosabb a túra itt, nagy havazás után mondjuk kifejezetten veszélyes lehet, ekkor érdemes más útvonalat választani. Normál időjárás esetén semmilyen nehézséggel sem jár a Spartacus-ösvény végigjárása, de a biztos lépés, az odafigyelés azért kell. Mindenképpen bokát jól tartó, minőségi túrabakancsban vállalkozzunk az útra, ez később az Apátkúti-völgy gázlóinál is bölcs döntésnek fog bizonyulni. Egy gyorsan száradó, jól szellőző technikai pólóban pedig nagyon kényelmesen érezhetjük magunkat még melg időben is.

2015 szeptemberétől már hivatalosan is bejárható a nagy múltú, kultikus hírű, még az 1930-as években létesített egykori vadászösvény, melyet a vadásztársaságok évtizedekig féltve őriztek a turistáktól. A táblától kezdődik az igazi kaland, jobbra térünk a kitűnően jelzett ösvényre, mely nagyjából végig szintben kanyarog a hegyoldalban. A zöld sávval jelölt Spartacus-ösvénymerész, látványos vonalvezetésével tűnik ki a magyarországi turistautak közül, nem utolsó sorban az útvonalról többször is feltáruló fantasztikus panorámának köszönheti hírét.

A kitűnően felújított, megtisztított ösvény kényelmesen tekergőzik a meredek oldalban, néhol hatalmas sziklák között, eleinte bükk szálerdőben, később ritkás ligetes részen vezet utunk. A jellegzetes sziklatornyot elhagyva a Duna szalagja is megcsillan a Börzsönyés a Visegrádi-hegység közt. Kissé megszelídülve ér az ösvény gyönyörű bükkerdőben az elhagyatottan álló Jenő-kunyhóhoz. A jelzések felfestése előtt sokan kavarodtak itt el, az eredeti Spartacus-ösvény itt kettévált egy északi és egy déli ágra, a jelzett út az északit veszi célba, először egy széles kocsiúton megyünk tovább, majd pár perc múlva jobbra tér le az ösvény a kocsiútról. Innen már az Apát-kúti-völgy felett megyünk Visegrád felé.

Az út karaktere nem változik, továbbra is szintben, a meredek hegyoldalban kanyargunk tovább. Hamarosan ismét kiérünk egy szélesebb kocsiútra, ezen pár lépést jobbra megyünk, de figyeljünk, mert jelzett ösvényünk hirtelen balra ágazik el, és tovább folytatja kacskaringós útját az Apátkúti vadászház feletti oldalban. Rövidesen elágazáshoz érünk, az egykori P∆ jelzés most Visegrád irányába Zöld sávként folytatódik, mi jobbra megyünk, a most Z+ jelzésű úton pár perc alatt lejutunk a völgybe, a pisztrángsütőhöz.

Érdemes egy kis kitérőt tenni a tűlevelűiről ismert, hangulatos Bertényi Miklós Füvészkertbe – a belépőjegyet az Ördögmalom Erdei Étteremben tudjuk megvenni. Túránkat déli irányban folytatjuk a P jelzésű aszfaltúton, elmegyünk a gyönyörű, idilli Telgárthy-rét mellett, majd a pisztrángtenyésztő tavacskákat mellőzve érintjük a szép Apát-kúti vadászházat. Elhagyjuk balról az út menti Ördögbánya sziklás katlanját, majd egy sorompónál a P jelzések levezetnek a betonútról a patak partjára, ahol a népszerű, bővizű Kaán-forrásnál frissülhetünk fel.

A hangulatos Apát-kúti-völgyben túrázunk tovább, a patak menti széles, kényelmes úton hatolunk be az egyre mélyebbé, sötétebbé, vadabbá váló völgybe. 10 perc séta után balról érintjük a mohalepte sziklák közti, gyér vizű Alpár-forrást, majd hatalmas sziklák közt megyünk a szurdokká szűkülő patakvölgyben. Néhol gázlókon vergődünk át a patak túloldalára, sziklákon lépdelünk a vadregényes patakparton. Lassan szelídül, szélesedik a völgy, két erdei pihenő mellett is elmegyünk, majd egy buddhista imahelyet is elhagyunk, mielőtt beérünk Pilisszentlászló szélső házai közé. P jelzésű turistautunk kocsiútra, később betonútra vált, és begyalogolunk a falu központjába, kiindulási pontunkhoz, a kápolnához.