Mikor?

Péntek:
Szombat:
Vasárnap:

Kilátásban gazdag túra a Nyugati-Börzsöny bércein:

A Börzsöny legnagyobb múltú településéről, Nagybörzsönyből induló, széles panorámában bővelkedő körtúránk során a szép fekvésű Farkas-völgyi-horgásztó érintésével mászunk fel a Gömbölyű-kő fantasztikus kilátást nyújtó ormára, majd a Kis-Koppány füves tetejéről meredeken ereszkedünk le a Koppány-nyeregbe, hogy felérve a Nagy-Koppány csúcsáról élvezhessük a Dunáig nyúló kilátást. Nagyirtáspusztáról már a szabályos alakú Tolmács-hegyen át, a Hosszú-bércen keresztül jutunk vissza a faluba.

A túra hossza: 16 km

A túra időtartama: 5 óra

Kiindulópont:

Nagybörzsöny, Szent István-templom. A falu nyugati végében álló Árpád-kori templom előtti kis parkolóban hagyhatjuk az autót. Szobról Letkésen át jutunk Nagybörzsönybe.

A túra jellege:

Közepesen hosszú gyalogtúra jól jelzett, kényelmes turistautakon, rövidebb, nem túl megerőltető kapaszkodókon és lejtőkön. Vízvételi lehetőség útközben nincs. A kiránduláshoz elengedhetetlenül fontos a megfelelő lábbeli, a bokát tartó, csúszásbiztos talpú, strapabíró túrabakancs. A legpraktikusabb pedig egy pár vízhólyagot nem okozó, technikai anyagból készült túrazokni viselése. Az egész napos túrához okos döntés egy közepes méretű hátizsák, melyben kényelmesen elfér az elemózsia és az innivaló mellett egy-két melegebb ruhadarab is.

A túra leírása

Túránkat a Nagybörzsöny nyugati határában álló, hazánk egyik legszebb épen maradt Árpád-kori templomától, a Szent István-templomtól indítjuk. A kőkerítéssel körbevett román stílusú templom előtti kis parkolóból indulunk a délkelet felé tartó földes úton. Beérünk a falu házai közé, majd a keresztúton jobbra fordulunk a P jelzéseket követve. A széles úton pár perc alatt kiérünk a szép fekvésű horgásztó partjára.

A tótól távolodva, enyhén emelkedve nagy mezőn vágunk át, visszafelé szép kilátást élvezhetünk a falut körülvevő hegyekre. Beérünk a fák közé, egy-két kanyar után az Ipolytölgyesről érkező P□ jelzésű út torkollik utunkba, innen a Róth-erdőben gyalogolunk tovább a jól jelzett, kényelmes P jelzésű széles úton. Keresztezünk egy köves patakmedret, majd egy nagy kanyar után megnyílik a táj. Egy kereszteződésnél balra tartunk és megkezdjük túránk legfárasztóbb szakaszát, 170 méter szintkülönbséget leküzdve érünk fel a Sas-hegy bércén, a Gömbölyű-kő (509 m) tetejére.

Feljutva, bal oldalról kerítés mellett haladunk el, ahol a drótkerítésnek vége, ott balra egy meredek, ligetes tisztásról nagyszerű kilátás nyílik északkeletnek, a Börzsöny hegyeire. Vegyes erdőben, hangulatos úton 20 perc alatt jutunk át a Kis-Koppány (522 m) tetejére. Délkeleti, kopár, füves oldalából megkapó panorámát élvezhetünk a civilizációmentes, végeláthatatlan hegyvonulatokra. A meredek, ligetes hegyoldalon nehéz megtalálni a következő turistajelzést, délkeleti irányba tartva, a meglehetősen meredeken leszakadó oldalban ereszkedünk lefelé, hamarosan a jelzések is előkerülnek.

Pár perc alatt leérünk, jobbról csatlakozik hozzánk a Letkésről érkező K+, majd pár lépés után az útjelzőtáblával ellátott fontos turistaút-csomóponthoz érünk, a Nagy- és a Kis-Koppány közti Koppány-nyeregbe (461 m). Innen már a börzsönyi Kéktúra vonalát követve megyünk tovább, azonban nem messze a K jelzésű út balra megy tovább, mi maradunk a P és a K+ jelzéseken. Pár méter után a P jelzések jobbra tartanak, mi a bal oldali K+ jelzésű ösvényen mászunk fel egy rövid kaptatót leküzdve a Nagy-Koppány (549 m) széles, füves tetejére, ahonnan lenyűgöző panoráma nyílik déli irányba. Jó időben megcsillan a Duna szalagja, a horizontot a Visegrádi-hegység és a Pilis zárja le. Remekül látszik a Nagy-Galla szabályos kúpja és a Márianosztra feletti Kopasz-hegy jellegzetes sziluettje.

Kényelmes, jól követhető úton túrázunk tovább, a fiatal erdőt egy helyen szép, terebélyes tölgyfa uralja. Néhány nagy kanyar után eddigi széles szekérutunkról a jelzések hirtelen jobbra lefelé mutatnak egy meredeken lejtő csapásra, természetesen mehetünk tovább a jelzett ösvényen, de ha maradunk a kocsiúton, jóval kényelmesebben jutunk le ugyanannyi idő alatt a Nagyirtáspusztai vasúti megállóhoz.

Ahogy elérjük a betonutat, azon balra fordulunk, mellőzzük a jobb oldalon lévő vasúti megállót, és pár perc múlva balra térünk, a S+ jelzésű, meredeken a hegyoldalnak tartó ösvényen. Gyönyörű bükkerdőben, rövid, de szuszogtató emelkedő után kiérünk egy széles szekérútra, jobbra tartunk rajta és hangulatos, kényelmes úton öreg bükkök között érünk a Tolmács-hegy csúcsára vezető elágazáshoz. A S∆ jelzésű meredek, de rövid ösvényen pár perc alatt tudunk felmászni a Tolmács-hegy szabályos kúpjára (528 m), ahonnan dél és kelet felé nyílik szép kilátás.

Visszatérve a S+ útra, leereszkedünk a hegyről, keresztezzük az erdészeti aszfaltutat, elmegyünk egy pihenő mellett, és a Hosszú-bércen át 45-50 perc sétával fokozatosan lejtve közelítjük meg Nagybörzsönyt. Elérünk egy szélesebb kocsiutat, azonban a jelzések hirtelen balra mutatnak egy meredek, elég nehezen követhető csapásra. A kellemetlenül lejtő ösvényen szerencsére pár perc alatt leérünk a falu szélső házaihoz. Kiérve a Völgy utca aszfaltcsíkjára, balra kanyarodunk, és a S jelzéssel is megerősített utcán gyalogolunk be a falucska főterére.

Kiindulópontunkat a falu főutcáján, a Petőfi Sándor utcán át érjük el.