Mikor?

Mit?

Hol?

Nagy-Mána, túra a Börzsöny legszebb bércein

Bakancsos

Királyházáról a Nagy-Mána csúcsán át a Csóványosra

A túra hossza: 13,5 km

A túra időtartama: 5,5 óra, kisebb pihenőkkel

Szintkülönbség: 580 m fel, ugyanannyi le.

Királyháza, a Kemence és Diósjenő közti erdészeti magánút mellett fekvő, néhány házból álló kis telep. Megközelítése, elméletileg, csak az engedéllyel használható erdészeti úton. Diósjenőnél és Kemencénél is egy Mindkét irányból behajtani tilos (kivéve engedéllyel) tábla áll. Gyakorlatilag be tudunk hajtani, sorompó nincs, Királyházánál parkoló is van. Ellenőrzés lehetséges, bár mi még nem hallottunk konkrétan szankciókról. Az út használatáról folyamatos vita megy, a kirándulók nagy része azonban szabadon használja. A vendégházakba tartóknak elméletileg nem kell engedély.

A túra jellege:

Közepesen nehéz, egész napos körtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A legfárasztóbb rész a Nagy-Mána csúcsára vezető szuszogtató kaptató. Vízvételi lehetőség csak a túra elején, a Tűzköves-forrásnál van! A 2014-es jégkár pusztító nyomai még sajnos jól láthatók, a jelzett utakat már megtisztította az erdészet, friss felfestések mutatják az utat.

A túra leírása

A királyházai kis parkolótól, északi irányba, Kemence felé induljunk a vendégházak között az aszfaltúton. Pár lépés után balra térünk le egy bitumenútra, itt már útjelzőtábla is mutatja az irányokat és a jelzéseket. A P, a P□, a K□ és a Z+ jelzéseket követve, pár méter után ismét balra fordulva széles szekérúton térünk be az erdő fái közé. Először a K□ válik le balra a Dobogó-bérc felé, itt fogunk majd visszajönni, pár méter után pedig a patakon át a P□ és a Z+ is elhagyja a völgyet jobbra.

P jelzésű széles, kényelmes földút a Rózsás-patak medrét követi. Rövidesen jobbra a patak túlpartján egy furcsa, mohával lepett, nyirkos, visszahajló sziklafalat láthatunk, tövében, a romantikus Tűzköves-forráshoz tehetünk kis kitérőt. A pihenő melletti tábláról érdekes dolgokat tudhatunk meg Szokolyi Alajosról, az első újkori olimpia első versenyszámának egyes rajtszámot viselő atlétájáról.

Folytatjuk túránkat a P jelzésű úton, követve a Rózsás-patak kőgörgeteges völgyét. Negyedóra után balra indul a P∆ jelű út, mely a Rózsás-patak sokat szenvedett, de mára már megtisztított, járhatóvá tett völgyében fut tovább. Mi a jobbra tartó P jelzésű széles földúton megyünk tovább, átkelünk a patakon, befordulunk a Rakottyás-völgybe, majd pár méter után balra térünk le, a Rakottyás-patakot is keresztezzük és megkezdjük fárasztó kapaszkodásunkat a Nagy-Mána bércére. A hajdani szép szálerdőnek nyoma sem maradt a jégkár után, nyílegyenes, döngölt dózerúton emelkedünk. Egy sziklaalakzat után érünk be az erdőbe, a közeli emlékhelynél pihenhetünk is egyet.

Mérsékelt emelkedő következik, fenséges bükkszálerdőben kapaszkodunk a Nagy-Mána-bércen, majd egy meredekebb szakasz után sziklák közt jutunk fel a Nagy-Mána füves gerincére. A tisztásról lélegzetelállító panoráma nyílik a Magas-Börzsöny vadonjára, lábunk alatt a Rózsás-patak mélyen bevágódott szurdokvölgye a kidőlt faóriásokkal, szemben a Pogányvár gerince, jobbra a Csóványos tömbje. Keletre a Dobogó-bérc gerince, a ligetes Jelesfa nyergével, ott fogunk majd visszajönni, bármerre is nézünk, civilizációmentes vadont látunk, ez teszi a panorámát felejthetetlenné.

A gyepes gerincélen megyünk tovább, elérjük a Nagy-Mána legmagasabb pontját (707 m), majd újból megnyílik a táj a Csóványos felé. Különleges sziklaformációk mellett haladunk le, majd utunk emelkedni kezd a Sasfészek-bérc erdős gerincén. Visszanézve megkapó látvány a Nagy-Mána sziklás, kopár hegyoldala. Eleinte ritkás, irtásos bükkerdőben, majd gyönyörű, sűrű kőriserdőben kapaszkodunk egyre feljebb. Elérjük a jobbról érkező P□ jelzésű ösvényt, majd tovább a P jelzés egy meredeken meginduló ösvényre vezet. Később enyhül a kaptató és fenséges bükkszálerdőben érünk az érdekes nevű Három-hányás nyergébe, ahol a Z jelzésű út csatlakozik hozzánk jobbról.

Magosfa és a Csóványos közti nyeregben továbbhaladva, jobbról csatlakoznak hozzánk a P∆ és a K∆ jelzések. Négy turistaútjelzés egyesített erejével, kényelmes, mérsékelten emelkedő ösvényen, gyönyörű bükkerdőben érünk fel a Csóványos (938 m) csúcsára. A hajdani geodéziai mérőtorony betonhengere ízléses átalakításával, 2014-ben átadott, közel 23 m magas, új kilátó legfelső szintjére az építmény belsejében kialakított acél csigalépcső 133 fokának leküzdésével juthatunk fel.

Szép, tiszta időben páratlan kilátás nyílik az egész Börzsönyre, a Duna szalagja is felcsillan, jól látszik a Visegrádi-hegység, nyugatra a Gerecse zárja a horizontot. Észak felé, kivételesen tiszta időben a Tátra csúcsai is kivehetők. A torony alatti területen pihenőpadok, asztalok szolgálják a túrázók kényelmét.

Az Országos Kéktúra útvonala is itt halad keresztül, mi a Z és a P∆ jelzésen, Diósjenő felé folytatjuk túránkat, a bükkerdőben vezető, nyílegyenes lejtős út a Nyír-réti nyiladékot követi. Leérve egy nyeregbe, jelzett utunk, Z és P∆, kissé balra tér el a széles földútról, majd pár méter után, a Varsa-tető magaslata közelében kettéválik, a jobb oldali ág, a Z jelzésű út Diósjenőre megy, a balra vezető P∆ jelzésű ösvény pedig Királyháza felé.

Z jelzésű ösvény balról, párhuzamosan követi a széles szekérutat, majd kissé lejjebb beletorkollik. Kiérünk a festői szépségű Alsó-Hinta-rétre, később széles, kényelmes utunk a hajdani Nyír-réti vadászkastély ma már nem is nagyon látható maradványai mellett megy el. Ismertető tábla korabeli fényképekkel áll a kastély helyén. A Málna-hegy oldalában ereszkedünk kényelmesen az egykori Ételhordó-útonDiósjenőből itt hozták fel az ennivalót a vadászkastély vendégei számára.

Jobbról csatlakozik hozzánk a K□ jelzés, majd rövidesen, a Hárombarát-nyeregben, az egykor itt állt Hárombarát-vadászház helyén, Y alakú elágazáshoz érünk. A jelzésű ág Diósjenőre tart, mi a bal oldali ágon, a K□ jelzésű, széles, kényelmes kocsiúton kerüljük meg keletről a Málna-hegy tömbjét. Tíz perc gyalogolás után jelzett ösvényünk jobbra tér le a szekérútról egy keskeny ösvényre, mely levezet a Dobogó-bérc előtti ligetes gerincre, a Jelesfa tisztására.

Pazar panoráma nyílik a szemközti Pogányvár vonulatára, a Nagy-Mána sziklás, gyepes bércére és a Rózsás-patak mély szurdokvölgyére. Tovább indulunk, felkapaszkodunk a Dobogó-bérc (640 m) kis kúpjára, majd két sziklaalakzat között bújunk át. Hangulatos ösvényünk végig a Dobogó-bérc füves, ligetes gerincén fut, elmegyünk egy csodás vörösfenyő mellett, majd fokozatosan, enyhén ereszkedünk a gerincélen. Később szélesebb útra váltunk, majd hirtelen balra fordulunk a jelzéseket követve egy keskeny csapásra, mely meredeken szerpentinezik le a Rózsás-patak völgyében futó, már ismert kocsiútra. Jobbra fordulunk és pár perc alatt visszaérünk Királyházára, kiindulási pontunkra.