Mikor?

A Visegrádi-hegység egyik legszebb völgyében:

A túra hossza: 8,8 km

A túra időtartama: 3 óra, pihenők, kitérők nélkül

Szintkülönbség: 230 m fel, 10 m le.

Kiindulópont: Visegrád, központ, buszmegálló: Nagymarosi rév.

Érkezési pont: Pilisszentlászló, központ, buszmegálló, a kápolna és a bolt előtt.

Közlekedés, megközelítés:

Mivel a túra kétvégű, külön szervezést igényel a logisztika. Természetesen két kocsival a legegyszerűbb, de tömegközlekedéssel is kitűnően megközelíthető mindkét település. Szentendréről, a HÉV végállomás melletti autóbusz pályaudvarról indulnak buszok Visegrádra, járatszámok: 880, 883, 889. A 883-as járat csak a nyári menetrend szerint szerint közlekedik a Nagy-Villámra, a bobpályához, ha ezt sikerül elcsípnünk, akkor ne a révnél, hanem eggyel tovább a Mátyás király u. 59. megállónál szálljunk le, így spórolunk pár száz méter gyaloglást a visegrádi utcákon. Visszafelé a 870-es Volánbusz járat közlekedik Pilisszentlászlóról Szentendrére, nagyjából félóránként, menetidő 30 perc. Pilisszentlászló és Visegrád között közvetlen buszjárat nincs!

A túra jellege:

Könnyű, családi kirándulás jól jelzett turistautakon, ösvényeken, aszfaltos utakon, kis szintkülönbséggel, az Apát-kúti völgyben több helyen gázlókon, köveken kell átkelni a patakon. Csapadékos, nedves időben fokozott figyelmet kíván az átkelés.

Útközben több jól felszerelt pihenőhelyet is érintünk, a Kaán-forrás vizére mindig lehet számítani, az Alpár-forrás nagyon gyéren csordogál. Az Ördögmalom étterem minden nap nyitva van. A túrát természetesen fordított irányban is meg lehet csinálni.

A túra leírása:

Visegrádról, a 11-es főút melletti nagymarosi rév autóbuszmegállóból indulunk a fellegvár felé vezető Rév utcán, a Piros, a Kék, a Zöld sáv és a Kék + jelzéseken. A templom előtti elágazásnál balra távozik a K+, mi egyenesen megyünk tovább, majd a következő kereszteződésnél az Országos Kéktúra balra, míg a Zöld sáv jelzés jobbra tér le, mi maradunk a Piros sáv jelzésű, egyenesen haladó, Mátyás király utcán. Jobbra a Visegrádi Erdészet központjának épületét mellőzzük, majd a balra, a domboldalra felfutó, szép fekvésű temető mellett megyünk el. A kellemes Malomkerti-völgyben járunk, a fellegvárhoz vezető országút éles bal kanyarjánál, jobbra térünk le az Apátkúti-völgyi útra, ahol már be is érünk az erdő fái közé. Egy darabig az aszfaltutat követjük, majd Piros sáv jelzésünk letér egy kellemes erdei gyalogútra, melyen pár perc alatt kiérünk a Pisztrángos-tó partjára.

A horgásztó után ismét az erdő fái közé bújunk, szorosan követjük az Apát-kúti-patak medrét, egy pihenőhely után nagy köveken átugrálva kelünk át a patakon.

A hangulatos, összeszűkülő völgyben kis vízesések, csobogók mellett megyünk el, a műútra, annak hídja után érünk fel. A betonút hatalmas sziklafalak mellett fut, és rövidesen kiér a Bertényi Miklós Füvészkert bejárata elé, az Ördögmalom Erdei étteremhez vezető bekötő úthoz. A minden nap, déltől este nyolcig nyitva tartó, közkedvelt vendéglátóhely elsősorban helyben tenyésztett pisztrángokból készült ételeiről híres. A füvészkertbe az étteremben lehet belépőjegyet venni.

A hosszúkás, idilli fekvésű, pihenőhelyekkel, tűzrakó helyekkel gazdagon ellátott, népszerű Telgárthy-rét mellett megyünk el, gépkocsival eddig lehet bejönni. A piros sáv jelzésű erdészeti betonúton folytatjuk túránkat, újabb, kissé benőtt horgásztavak következnek a pisztráng teleppel, majd az Apátkúti vadászház szép favázas épületét látjuk jobbra.

Elhagyjuk balról az út menti Ördögbánya sziklás katlanját, majd egy sorompónál a Piros jelzések levezetnek a betonútról a patak partjára, ahol a népszerű, bővizű Kaán-forrásnál frissülhetünk fel, melynek árnyas környéke meleg időben igazi oázis.

A hangulatos Apát-kúti-völgyben túrázunk tovább, a patak menti széles, kényelmes úton hatolunk be az egyre mélyebbé, sötétebbé, vadabbá váló völgybe. 10 perc séta után balról érintjük a mohalepte sziklák közt fakadó, gyér vizű Alpár-forrást, majd hatalmas sziklák közt megyünk a szurdokká szűkülő patakvölgyben. Néhol köves gázlókon vergődünk át a patak túloldalára, sziklákon lépdelünk a vadregényes patakparton. Lassan szelídül, szélesedik a völgy, melynek felső szakaszát már Szent László-völgynek hívják.

Két erdei pihenő mellett is elmegyünk, közben kis hídon térünk át a patak túlpartjára, majd egy buddhista imahelyet is elhagyunk, a Hobozsi Zen templomot, mielőtt beérünk Pilisszentlászló szélső házai közé. Piros jelzésű turistautunk kocsiútra, később betonútra vált, és begyalogolunk a falu központjába, a kápolnához, ill. a buszvégállomáshoz.